Jump menu

Main content |  back to top

Najnovšie tlačové informácie

Študenti urobili prototyp najúspornejšieho vozidla na Slovensku

Slovensko bude mať druhýkrát po sebe zastúpenie medzi dvomi stovkami špičkových európskych tímov v študentskej súťaži Shell Eco-maratho

Tím Strojníckej fakulty STU bude súťažiť s úplne novým prototypom. Na májové preteky v uliciach holandského Rotterdamu sa slovenskí študenti pripravujú už vyše pol roka. Tím FME Racing Team zaznamenal úspech hneď pri minuloročnej premiére: ich automobil sa dostal do prvej štyridsiatky, ktorá dokázala prísť do cieľa, pričom nechal za sebou vyše 50 vozidiel, ktoré preteky nedokončili. Dvanásťčlenný tím, ktorý tvoria študenti bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty, si minulý rok prvýkrát vyskúšal stavbu vozidla „úplne z nuly“.

Na základe získaných skúseností sa tento rok tím rozhodol pre zásadnú inováciu: rámovú konštrukciu vymenil za samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. Výsledkom je celokom nový prototyp. Do návrhu dizajnu strojári premiérovo zapojili dizajnérov z Fakulty architektúry STU. Výsledkom je kompletne vynovený prototyp s menšími rozmermi a nižšou hmotnosťou v porovnaní s rokom 2013. FME Racing Team s ním bude aj tento rok súťažiť v kategórii prototypov s benzínovým pohonom.

Na dizajnovom a technickom koncepte prototypu pracoval tím návrhárov od jesene 2013. Vo februári začala zložitá výroba karosérie a komponentov. Karoséria sa vyrábala v troch krokoch. V prvom rade tím vybrúsil z polystyrénu tvar karosérie a vylaminoval tzv. kopyto. Následne na kopyte študenti vyrobili formy karosérie a nakoniec do foriem naukladali uhlíkové tkaniny tak, že výsledkom bola samonosná karoséria. Na záver sa do karosérie vyrezali montážne otvory a otvor pre nastupovanie a karoséria sa nalakovala. Komponenty sa vyrábali súčasne s karosériou. Výsledný tohtoročný prototyp je približne o 50 centimetrov kratší ako minulý rok a po 10 centimetroch z neho ubudlo aj z výšky a šírky.

Zmeny neobišli ani motor. Štvortaktný benzínový jednovalec Honda GX25 má menší zdvihový objem a nižší výkon (0,72 kW) ako minuloročná pohonná jednotka. Pre dosiahnutie maximálnej úspornosti však študenti na ňom upravujú piest, sacie a výfukové potrubie a osádzajú nový systém vstrekovania s riadiacou jednotkou.

„Tento rok sme sa zamerali na prípravu konštrukčne aj dizajnovo úplne nového vozidla. Zmenili sme koncept karosérie a výsledkom je menší a ľahší prototyp. Veľká vďaka patrí aj dizajnérom, ktorí nám pomohli vytvoriť karosériu s ešte nižším odporom vzduchu. Tešíme sa na samotné preteky a veríme, že aj vďaka minuloročným skúsenostiam sa nám podarí nesklamať všetkých, ktorí nám držia palce,“ hovorí Daniela Welnitzová, kapitánka tímu FME Racing Team.

FME Racing Team sa tento rok prihlásil aj do súťaže o najlepšiu technickú inováciu. Ide o tzv. off-track ocenenie pre tím, ktorý preukáže vynachádzavosť a invenciu pri stavbe vozidla.

Študentov finančne a materiálne podporili ZF Sachs, FACC, Ammeraal Beltech, SK MODEL, Austrotherm, Skolil Kompozit, SKF, A.D.B, cShop, Slovenská asociácia strojných inžinierov a Strojnícka fakulta STU.

FME team

Nástroje strany