Jump menu

Main content |  back to top

Najnovšie tlačové informácie

Dvesto futuristických áut bude prekonávať hranice úspornej

Holandský Rotterdam zažije v dňoch 15. až 18. mája nezvyčajné automobilové preteky: v uliciach mesta bude opäť bojovať vyše 200 futuristických automobilov.

Shell Eco-marathon Europe je unikátna súťaž palivovej efektívnosti, ktorá v tomto roku oslavuje jubilejný 30. ročník. Dve stovky tímov sa pokúsia prejsť na inovatívnych vozidlách na liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Medzi tímami, ktoré sa pokúsia prekonať historický rekord – úžasných 4 896 kilometrov na liter paliva – nebude po druhýkrát chýbať ani slovenský tím študentov bratislavskej STU.  

Shell Eco-marathon sa jazdí v dvoch základných kategóriách – Urban Concept (vozidlá mestského typu) a Prototypy (futuristické vozidlá) – pričom vozidlá majú na výber niektoré zo šiestich druhov palív. Cieľom je prejsť na liter (resp. v prípade elektromobilov na kilowatthodinu) čo najdlhšiu vzdialenosť. Viac ako 3 000 študentov z 26 krajín Európy sa na preteky pripravuje niekoľko mesiacov vývojom a stavbou unikátnych vozidiel.

Samotné preteky sa tretíkrát po sebe odohrajú na mestskom okruhu v Rotterdame, ktorý je veľkou výzvou pre všetky tímy. Jeho päť pravouhlých zákrut vyžaduje osobitné jazdecké umenie s minimálnym brzdením a následnou akceleráciou. Navyše, v tomto ročníku sa bude jazdiť v opačnom smere, a tímy sa tak nemôžu spoľahnúť na minuloročnú jazdeckú stratégiu. Spoločnosť Shell sa dlhodobo venuje vývoju palív s cieľom prinášať ekologické riešenia pre celosvetovú mobilitu. Sústreďuje sa na zmeny v oblasti produktov, infraštruktúry a  spôsobov prepravy. Shell Eco-marathon je prirodzenou súčasťou týchto  iniciatív, keďže podporuje spoluprácu akademickej obce, technologických partnerov a verejnosti.

Témou mobility v meste a dopadmi na životné prostredie sa intenzívne zaoberá aj Bratislava. Preto primátor Bratislavy Milan Ftáčnik pozorne sleduje aj prácu slovenského tímu. „Bratislava čelí zásadnej výzve v zmene dopravy. Snažíme sa inšpirovať, ako urobiť dopravu ekonomickejšou a tiež ekologickejšou. Úsporné vozidlo, ako ho skonštruovali študenti Strojníckej fakulty STU ukazuje jeden zo smerov, ako urobiť život v hlavnom meste príjemnejším a dopravu trvalo udržateľnou,“ hovorí Milan Ftáčnik.

Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave bude po premiére v roku 2013 už druhýkrát zastupovať tím pod vedením doc. Ľuboša Magdolena z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU. Tím tvoria študenti bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty. Minulý rok sa ich automobil dostal do prvej štyridsiatky, ktorá dokázala prísť do cieľa, a nechal tak za sebou vyše 50 vozidiel, ktoré závod nedokončili. „Tento rok sme sa zamerali na prípravu konštrukčne aj dizajnovo úplne nového vozidla. Zmenili sme karosériu na samonosnú, čím sa naše auto zmenšilo a výrazne odľahčilo,“ vysvetľuje Daniela Welnitzová, kapitánka tímu FME Racing Team.

„FME Racing Team po minuloročnej premiére urobil obrovský pokrok v konštrukcii vozidla. Prajem im, aby rovnaké zlepšenie dosiahli aj na trati v Rotterdame. Pevne verím, že ich práca bude motivovať ďalšie technické vysoké školy k účasti na tomto jedinečnom podujatí,“ hovorí Petr Šindler, európsky riaditeľ komunikácie súťaže Shell Eco-marathon Europe.  

Two Hundred Futuristic Cars

Nástroje strany