Jump menu

Main content |  back to top

Najnovšie tlačové informácie

Dva slovenské tímy zabojujú o titul najúspornejšieho auta Európy

Prvýkrát v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe bojovať dva slovenské tímy.
Shell eco marathon

                                                                                                                                                                                                                                                                          K študentom bratislavskej STU, ktorí sa súťaže zúčastnia tretíkrát za sebou,sa pridajú aj študenti z košickej TUKE, ktorá sa po niekoľkoročnej prestávke opäť vracia na trať. Študenti sa počas 30. ročníka súťaže pokúsia prejsť na jediný liter paliva či na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť.

V dňoch 21. až 24. mája 2015 sa viac ako 3 000 študentov z rekordného počtu 30 krajín Európy a okolia zapojí do jubilejného 30. ročníka medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon Europe. Ich úlohou je prejsť čo najdlhšiu vzdialenosť na minimálne množstvo paliva či elektrickej energie. Súťaž sa odohrá na mestskom okruhu v holandskom Rotterdame, ktorý opäť po roku zažije nevídanú „autošou“ - desiatky futuristických vozidiel bojujúcich v uliciach mesta o každý centimeter prejdenej vzdialenosti. Pretekmi vyvrcholí niekoľkomesačný vývoj a stavba vozidiel navrhnutých samotnými študentmi.

Po prvýkrát súťažia o titul najúspornejšieho auta hneď dva slovenské študentské tímy. Slovenská technická univerzita v Bratislave po dvoch ročníkoch s prototypom na benzínový pohon prechádza do úplne novej kategórie áut na stlačený zemný plyn (CNG). „Pohon na stlačený zemný plyn je veľmi perspektívny pre širšie využitie aj na Slovensku. Preto sme sa podujali zostrojiť auto, ktoré dokáže toto palivo využiť čo najefektívnejšie pre maximálny dojazd,“ hovorí vedúci tímu doc. Ing. Ľuboš Magdolen, PhD., z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU.

Technická univerzita Košice sa prvýkrát zapojila do súťaže už v roku 1994 a každoročne postavila štyri vozidlá na pretekársku trať až do roku 2009. Tento rok sa košický tím predstaví v kategórií benzínových vozidiel. „Shell Eco-marathon predstavuje pre nás možnosť ukázať študentom a verejnosti ako preniesť teoretické znalosti do skutočne úsporného prototypu vozidla,“ hovorí  prof. Ing. Aurel Sloboda, PhD., zo Strojníckej fakulty TU v Košiciach

Od drevených áut po prototypy z najmodernejších materiálov

Študentská súťaž o najúspornejšie auto Shell Eco-Marathon má už 30 rokov. Od roku 1985 prešla výraznou zmenou: z dvadsiatky drevených vozidiel poháňaných motormi z kosačiek je dnes viac ako dvesto prototypov z najmodernejších materiálov s futuristickým dizajnom v dvoch kategóriách: prototypy a vozidlá mestského typu (UrbanConcept). Kým prvý víťaz, švajčiarsky tím Henry, prešiel na liter benzínu 680 kilometrov, minuloročný víťaz, francúzsky tím Microjoule La Joliverie, prešiel s rovnakým litrom benzínu rekordných 3 314,9 kilometra.

“V novom ročníku si chceme pripomenúť míľniky troch dekád týchto pretekov a zároveň sme zvedaví, ktoré z nových technológií dokázali študenti využiť pri hľadaní najefektívnejšieho spôsobu pre budúce riešenia mobility,“ hovorí technický riaditeľ pretekov Norman Koch.

Nástroje strany