airflowstars-p2

Nákladiak s názvom Starship je dôkazom toho, že významne znižovať spotrebu sa dá aj v oblasti nákladnej dopravy. Táto iniciatíva spoločnosti Shell nadväzuje na predstavenie konceptu úsporného osobného automobilu s názvom Shell Concept Car a spotrebou 2,2 l/100 km z roku 2016. 

Prototyp nákladného auta Starship dosiahne nízku spotrebu paliva aj vďaka svojmu aerodynamickému tvaru, karosérii z karbónových vlákien, 6-valcovému motoru so 400 koňmi či prevodovke, ktorá umožní kamiónu chod aj pri nízkych otáčkach až na hranici 800 otáčok. Hybridný elektrický nápravový systém s elektromotorom nahradí štandardne nepoháňanú zadnú nápravu, a poskytne jej viac sily pri jazde do kopca. Pri tej totiž auto spotrebúva najviac paliva. Pri ceste z kopca zase vozidlo dokáže vďaka elektromotoru získavať energiu späť a energiu z nabitej batérie potom používať pre brzdenie či akceleráciu automobilu. Navyše, 5 000-wattové solárne články na prívese vozidla nabíjajú 48 voltovú batériu, ktorá udržuje chod svetiel, stieračov, ventilátorov, klimatizácie či WIFI.

Airflowstar

Prototyp nákladného automobilu budúcnosti dosiahol v prvom reálnom teste v Spojených štátoch 2,5-násobnú efektivitu v preprave nákladu v porovnaní so severoamerickým priemerom: až 68,9 tonkilometrov na liter paliva v porovnaní s 27,8 ton-kilometrami. Prototyp s nákladom 18 ton tovaru dokázal prejsť v priemere na liter paliva 3,8 kilometra, pričom najlepším výsledkom počas celej 3 700-kilometrovej cesty bolo 4,2 kilometra na liter. Inak povedané, kamión dokázal prepraviť 1 tonu tovaru na 100 kilometrov s použitím len 1,46 litra paliva. Na svojom prvom teste smeroval super
úsporný nákladiak z východamerického San Diega do západoamerického Jacksonville po trase dlhej 3 700 kilometrov.

Sme radi, že projektom Starship môžeme potvrdiť naše dlhodobé nadšenie pre technologické inovácie a snahu prispievať k rozvoju energetickej efektívnosti. Vďaka spolupráci s firmou AirFlow Truck môžeme hľadať inovácie pre úsporu paliva a posúvať jej hranice,“ vysvetľuje Robert Mainwaring, technologický manažér pre inovácie olejárskej divízie Shell Lubricants. "Doprava predstavuje viac ako štvrtinu celosvetového využitia energie a jednu pätinu celosvetových emisií oxidu uhličitého, ktoré súvisia s energiou. Až 72% z toho možno pripísať cestnej doprave, v ktorej predstavujú významnú časť práve nákladné vozidlá. Zvyšovanie efektívnosti a úspora paliva v odvetví komerčnej dopravy by preto mohli pomôcť emisie znižovať."

Na projekte Starship sa spoločnosť Shell podieľa technickými konzultáciami o motore a komponentoch náhonu, ako aj odporúčaniami pre mazanie. Vozidlo Starship používa novú generáciu motorových mazív Shell. Tie sú plne syntetické a vyznačujú sa nízkou viskozitou pre ochranu výrazne zaťažovaných motorov nákladných áut. Navyše, vyspelé aditíva poskytujú ochranu proti opotrebovaniu, usadzovaniu a poškodeniu oleja.

Viac informácií tu: https://www.shell.com/motorist/oils-lubricants/rimula-truck-heavy-duty-engine-oil/airflow-starship.html