Prejsť na hlavný obsah
Nové triedy zdaňovania emisií CO₂

Nové triedy zdaňovania emisií CO₂

Európska komisia zmenila a doplnila smernicu o eurovinetách s cieľom zlepšiť klímu. V dôsledku toho sa nemecké mýto pre ťažké nákladné vozidlá (ŤNV) rozšíri o osobitný poplatok založený na emisiách CO2.

Nová daň z CO₂ sa má zaviesť vo väčšine krajín Európy, počnúc Nemeckom, a to do konca roka 2023.*

Nová daň z CO₂ sa má zaviesť vo väčšine krajín Európy, počnúc Nemeckom, a to do konca roka 2023.*

Európska komisia zmenila a doplnila smernicu Eurovignette s cieľom dosiahnuť výrazné zlepšenie klímy – znížením emisií CO2 o 15 % do roku 2025 a o 45 % do roku 2030. Pôvodné plány boli stanovené na 15 % do 2025 a 30 % do 2030. Dodatočné zavedenie mýtneho systému CO2 zaradí ťažké nákladné vozidlá do jednej z piatich tried emisií CO2, podľa ktorých sa odlíšia mýtne sadzby.

Smernica Európskeho parlamentu nadobudla účinnosť 24. marca 2022 a členské štáty EÚ majú 24 mesiacov na jej zavedenie a začlenenie do svojich vnútroštátnych právnych predpisov.

* Podľa nemeckých orgánov je presný dátum predmetom hlasovania parlamentu, ktoré prebehne do konca septembra.

Krajiny, na ktoré sa vzťahuje nová daň z CO₂:

  • Štátne cestné siete (DE, AT, PL, BE, CZ, SK, BG, HU) musia do 24. marca 2024 zaviesť mýto z emisií CO.
  • Cesty spravované na základe koncesie (FR, IT, ES) musia zaviesť mýto po skončení povinnosti koncesionárskych poplatkov najneskôr do roku 2027.
  • Krajiny používajúce systém diaľničných známok vrátane Holandska (NL), Luxemburska (LU), Rumunska (RO), Dánska (DK), Švédska (SW) a pobaltských krajín musia zaviesť tieto zmeny, hneď ako nahradia pôvodný systém spoplatňovania ciest založený na čase systémom založeným na počítaní vzdialenosti.

Sú udelené výnimky – príkladom je Belgicko (BE), pre ktoré sa nový systém zavedie do roku 2026.

Krajiny, na ktoré sa vzťahuje nová daň z CO₂:
Realizácia

Realizácia:

Od 1. decembra 2023 sa mýto pre ťažké nákladné vozidlá v Nemecku rozšíri o dodatočný poplatok na základe emisií CO. Dodatočný poplatok bude predstavovať 200 eur za metrickú tonu CO. V súlade s predbežným návrhom nemeckej spolkovej vlády sa mýtny systém od 1. júla 2024 rozšíri aj na vozidlá nad 3,5 tony. Ide o zmenu oproti súčasnému nastaveniu, v ktorom sa mýto vzťahuje výlučne na vozidlá s hmotnosťou nad 7,5 tony. Výnimky z rozšírenia poplatkov sú plánované najmä pre remeselné odvetvia.

Chystané mýto podľa CO₂

Chystané mýto podľa CO₂

Prečítajte si prepis

Title: Chystané mýto podľa CO2

Duration: 4:26 minutes

Description:

Ako sa novo zmení mýto podľa CO2?

Chystané mýto podľa CO2″ – Transcript

Scene 1

Voiceover

N/A

[Visuals]

Obrázok nákladného auta na diaľnici so západom slnka v pozadí.

Headline: Blížiace sa mýto za CO2

Scene 2

Eva Tzoneva opisuje CO2 podľa Európskej komisie

[Visuals]

Na snímke Eva Tzoneva v sídle spoločnosti Shell.

Scene 3

Voiceover

Eva Tzoneva opisuje európske smernice o nových emisiách CO2

 [Visuals]

Na obrazovke sa zobrazí mapa Európy, na ktorej sú postupne zvýraznené krajiny, ktoré používaju

systém diaľničných známok.

Scene 4

Voiceover

Eva Tzoneva opisuje zmeny podľa nových predpisov

[Visuals]

Na obrázku je Eva Tzoneva a na druhej polovici sú informácie o štruktúre cestnej dane a jej zvýšení až o

80 % vďaka novému mýtu.

Scene 5

Voiceover

Eva Tzoneva opisuje klasifikáciu vozidiel podľa tried

[Visuals]

Klasifikácia vozidiel podľa jednotlivých tried sa zobrazuje v ľavej časti obrazovky. Zobrazuje sa aj % výnimiek do konca roka 2025.

Parametre mýta za emisie CO₂

Ťažké úžitkové vozidlá

budú zaradené do jednej z piatich (5) tried emisií CO, aby sa podľa týchto tried mohli rozlišovať mýtne sadzby.

Zmena hmotnosti relevantnej pre výpočet mýta:

z maximálnej prípustnej hmotnosti naloženého vozidla v prevádzke v členskom štáte registrácie (F.2 pri registrácii vozidla) na maximálnu technicky prípustnú hmotnosť naloženého vozidla (F.1 pri registrácii vozidla).

Všetky vozidlá so spaľovacím motorom

(dieselovým atď.) registrované pred 1. júlom 2019 budú štandardne zaradené do Triedy 1. Nie je nutné zhromažďovať ďalšie parametre týkajúce sa produkcie CO₂, okrem dátumu prvej registrácie.

Všetky vozidlá s nulovými emisiami

(s elektrickým pohonom, alebo s pohonom na vodíkový palivový článok) budú vždy zaradené do Triedy 5. Nie je nutné zbierať ďalšie parametre týkajúce sa produkcie CO.

Požiadavka na zber parametrov súvisiacich s emisiami CO₂

sa vzťahuje len na vozidlá vybavené spaľovacími motormi, registrované po 1. júli 2019.

Parametre týkajúce sa CO₂ sú:

Dátum prvej registrácie vozidla (B), počet hnacích náprav, typ podvozku (traktor alebo pevný nákladný automobil), typ kabíny (denná kabína alebo kabína na spanie), objem motora (P.1), výkon motora (P.2), typ motora (P.3), hmotnosť (F.1) a hodnota CO₂ (V.7). Vo väčšine štandardných registračných kariet vozidiel vo všetkých krajinách by ste mali nájsť B, P.1, P.2, P.3 a F.1.

Ostatné parametre

nie sú dostupné vo väčšine VRC s výnimkou nemeckých. Na získanie ostatných parametrov je potrebné použiť dokumenty „Osvedčenie o zhode“ (COC) a „Súbor informácií o zákazníkovi“ (CIF) od výrobcu vozidla.

Trieda emisií CO₂ Výkon Poplatok
Trieda 1 Do 5 % pod úrovňou znižovania emisií Nad priemerom
Trieda 2 5 až 8 % pod úrovňou znižovania emisií O 5 – 15 % menej než za emisnú triedu 1
Trieda 3 Viac ako 8 % pod úrovňou znižovania emisií O 15 – 30 % menej než za emisnú triedu 1
Trieda 4 – Vozidlá s nízkymi emisiami Aspoň o 50 % nižšie ako v rámci cieľa znižovania emisií O 30 – 50 % nižšie ako v triede 1
Trieda 5 Nulové emisie O 50 – 75 % menej než za emisnú triedu 1

Okrem toho, celkové náklady sa môžu líšiť aj v závislosti od emisnej triedy vášho vozidla CO2.

V súčasnosti neexistujú žiadne osobitné predpisy alebo referenčné hodnoty pre autobusy a určité podskupiny vozidiel v rámci tried N2 a N3. V dôsledku toho sú dočasne zaradené do Triedy 1 emisií CO2.

Tím spoločnosti Shell Commercial Road Transport, popredného poskytovateľa služieb týkajúcich sa mýta v Európe, aktívne sleduje vývoj v oblasti rozširovania mýta a ponúka dopravcom podporu pri riešení prípadných nejasností. Naším cieľom je poskytnúť vám cenné poznatky a asistenciu počas celého procesu. Vždy sa môžete spoľahnúť na naše poradenstvo a podporu.