Shell Eco-marathon

Trnavský tím je tento rok jediným zo Slovenska, ktorý sa predstaví na medzinárodných pretekoch v úspornej jazde Shell Eco-marathon Europe 2022. V tomto roku sa súťaže zúčastnia už piatyýkrát na úplne novom elektrickom vozidle, ktoré je vyrobené z karbónového plátna zabezpečujúcom pevnosť a nízku hmotnosť. Vozidlo váži 40 kg čo je o 6 menej oproti pôvodnému. Pohon zabezpečuje lítium-iónový akumulátor a maximálna rýchlosťou vozidla je 35 km/h. Na návrhu, konštrukcii aj na pretekoch sa zúčastní osem členný tím pozostávajúci zo študentov všetkých ročníkov. „Veľmi sa tešíme na tohtoročné preteky. Keďže pandémia nám umožnila dlhšiu prípravu vozidla, veríme, že sa nám podarí prekonať naše doterajšie prejdené maximum,“ vysvetľuje Nela Štefanovičová, kapitánka trnavského tímu.

Cieľom pretekov Shell Eco-marathon Europe je skonštruovať také vozidlo, ktoré prejde čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatt hodinu elektrickej energie. Preteky sú súčasťou festivalu Make the Future, ktorý je zameraný na inovatívne myšlienky a vízie v oblasti budúceho využívania energie. Študentom technických škôl a univerzít umožňujú predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách. Na pretekoch vo francúzskom Nogare sa predstaví 39 tímov zo stredných a vysokých škôl.

„V spoločnosti Shell sme minulý rok predstavili našu novú stratégiu rozvoja s názvom Powering Progress. Jej cieľom je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roka 2050. Jedným zo spôsobov ako dosiahnuť tento cieľ, je rozvoj elektromobility v osobnej doprave. Na Slovensku máme konkrétne plány v súvislosti s rozšírením infraštruktúry nabíjacej siete. Sme radi, že môžeme stáť pri projektoch a študentoch, ktorí budú hybnou silou v transformácií slovenského priemyslu a dopravy na Slovensku smerom k udržateľnej,“ vysvetľuje Jana Voštinárová, manažérka korporátnej komunikácie Shell.„Projekty ako Shell Eco-marathon Europe prinášajú do škôl dôležitý kontakt s praxou aj s medzinárodným prostredím. Vďaka nasadeniu našich pedagógov sa nám darí ku projektu pritiahnuť nové generácie študentov. Príklady najlepších európskych tímov ukazujú, že úspešné sú tie školy, ktoré sa svojmu modelu vozidla venujú kontinuálne niekoľko rokov. Môžem povedať, že je to aj náš prípad,“ hovorí Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave.