Spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa budú snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky budú 19. až 24. mája vo francúzskom Nogare. Rekord mladých Trnavčanov je 222 km/1 kWh s vozidlom na batériový pohon a rekord vysokoškolských študentov z Košíc je 825 km/1 liter benzínu.

Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorých študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky umožňujú študentom technických škôl a univerzít predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.

Pretekov sa zúčastní takmer 120 tímov z 25 krajín Európy a Afriky. Súťažiť budú v troch kategóriách: prototypy, Urban Concept, vozidlá, ktoré sa vo väčšej miere podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať spaľovák (benzín, diesel, etanol), vodík alebo elektrický pohon.

„Veľmi ma teší každý rok stretnúť študentov zo Slovenska, ale aj z ďalších európskych krajín a vidieť, ako prekonávajú svoje rekordy a dokážu každý rok zajazdiť viac a viac kilometrov na 1 liter paliva. Preteky sú dôkazom toho, že školy a univerzity sú miestom pre inovatívny výskum a sú dôležitým článkom v debate o budúcnosti energií či dopravy,“ vysvetľuje Jana Voštinárová, riaditeľka korporátnej komunikácie spoločnosti SHELL Slovakia.

Študenti z Trnavy

Študenti zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sa do pretekov zapájajú už siedmy rok. Tento rok však majú veľkú novinku a na štart pretekov sa postavia hneď s dvoma tímami, a teda aj vozidlami – pôvodným prototypom na batériový pohon a aj s novým vozidlom v kategórii Urban Concept na klasický benzínový pohon. V tejto kategórii sa vozidlá viac podobajú na klasické autá z bežnej premávky. Práve toto nové auto navrhovali a stavali dva roky. Študenti z Trnavy, Dopraváci, sú prvým tímom zo Slovenska, ktorý má vozidlá v oboch hlavných kategóriách pretekov. Ich doterajší rekord je 222 km/1 kWh elektrickej energie.

„Sme hrdí na to, že tento rok sme sa na preteky kvalifikovali s dvoma vozidlami. Bola to výzva, pri ktorej sme sa mnoho naučili. Okrem tímovej práce a cieľavedomosti sme sa naučili aj novým technickým zručnostiam. Veríme, že tak ako posledné roky, aj tento sa nám podarí prekonať náš rekord,“ hovorí Peter Klas, kapitán študentského tímu Urban Concept.

Študenti z Košíc

Študenti zo Strojníckej fakulty TUKE sa tento rok zapoja do pretekov po dlhšej, 4-ročnej prestávke. Oslávia však 30. výročie od svojho prvého zapojenia sa do pretekov v roku 1994. Aj teraz budú pretekať s prototypom na benzínový pohon. Pre tento ročník súťaže však postavili nové vozidlo. Ich doterajším rekordom je 825 km/1 liter benzínu a tento rok si trúfajú na 1 000 km/1 liter paliva.

„Auto sme konštruovali celý akademický rok. Využili sme najmodernejšie softvérové nástroje pre návrh dizajnu auta a tiež simulačné nástroje. Rovnako sme sa naučili pracovať s technológiami umožňujúcimi spracovať uhlíkové vlákna,” opisuje skúsenosti s prípravou vozidla kapitán tímu Radovan Šiška.

O pretekoch Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati.

Začiatky súťaže, ktorú dnes poznáme ako Shell Eco-marathon Mileage Challenge, siahajú do roku 1939, kedy zamestnanci spoločnosti Shell Oil Company v USA uzavreli stávku, kto sa dostane najďalej s rovnakým množstvom paliva. Prvé oficiálne preteky Shell Eco-marathon Mileage Challenge sa konali v roku 1985 vo Francúzsku, kedy sa vedľa seba postavilo 25 drevených vozidiel. Odvtedy sa súťaž rozrástla a privítala viac ako 100 000 účastníkov z viac ako 60 krajín z celého sveta.

Preteky sa každoročne konajú v Európe, Severnej Amerike a Ázii a pozostávajú z dvoch hlavných kategórií: prototypy a Urban Concept, ktoré viac zodpovedajú autám jazdiacim v bežnej premávke. Z pohľadu pohonu môžu tímy jazdiť na benzín, diesel, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Špeciálnou kategóriou sú autonómne autá.

Kontakty pre média:

SEESAME
Tomáš Kočí
Senior Manager
Email: koci@seesame.com
Tel.: (+421) 917 103 119

SHELL Slovakia s.r.o.
Jana Voštinárová
Manažérka korporátnej komunikácie
Email: j.vostinarova@shell.com
Tel.: (+420) 737 272 720